Bijna klaar voor vertrek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fleur Stolk - WaarBenJij.nu Bijna klaar voor vertrek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fleur Stolk - WaarBenJij.nu

Bijna klaar voor vertrek

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

22 April 2018 | Nederland, Amsterdam

Met mijn hagelnieuwe PABO-diploma op zak ben ik er helemaal klaar voor. Ik ga van 2 mei tot en met 24 oktober onderzoek doen en lesgeven op basisschool KEMPS (Kashasha English Medium Pre-Primary School) in Rubya, een klein dorpje in het noordwesten van Tanzania.

KEMPS is opgericht en wordt gesponsord door de Nederlands-Tanzaniaanse stichting Shoma. De stichting heeft een leuke website waar je wat meer over hun werk kunt lezen: https://www.shoma.nl (je kunt natuurlijk ook de oranje knop rechtsboven gebruiken!).
In een notendop heeft Shoma als doel om het basisonderwijs in de omgeving van Rubya voor kansarme (wees)kinderen te verbeteren. Het onderwijs op de publieke scholen in Tanzania is gratis, maar kinderen moeten bijvoorbeeld wel zelf hun uniform betalen. Dat is voor veel ouders niet op te brengen en daardoor gaan kinderen niet naar school. De stichting sponsort daarom kinderen, 2015 maar liefst 350!
Daarnaast heeft de stichting in 2015 zelf een school opgericht - die overigens volledig door Tanzanianen is gerealiseerd en wordt gerund. Ik ga daar aan de slag: lesgeven om de vaste leerkrachten te ondersteunen en onderzoek doen naar mogelijkheden om de kwaliteit van het onderwijs verder te verbeteren.
Verder heeft de stichting ook nog projecten om de gemeenschap van schoon drinkwater en zonnelampen te voorzien. Rubya ligt namelijk in een arme regio waar de mensen voornamelijk zelfvoorzienend leven van landbouw.

Ik ga wonen bij de ouders van Frank, die is geboren en getogen in Rubya. Hij is getrouwd met de Nederlandse Marloes. Samen met een aantal andere buitengewoon betrokken vrijwilligers hebben zij Shoma opgericht.

Hoewel ik in principe alleen op reis ga, is in er september een lange schoolvakantie. Dan komt Twan twee weken over zodat we samen wat van het land kunnen verkennen. Verder zal waarschijnlijk eind september Rebecca, die dan eveneens de PABO heeft afgerond, naar Rubya komen om het stokje van mij over te nemen.

Ik houd deze blog bij om vrienden, familie, collega’s, de vrijwilligers van Shoma en andere geïnteresseerden een kijkje te geven in mijn ervaringen. Dankjullie wel voor alle interesse, vertrouwen en hulp bij het voorbereiden van mijn reis! Ik vind het bijzonder mooi dat ik een bijdrage mag gaan leveren aan project en heb er ontzettend veel zin in!

Liefs,
Fleur

  • 24 April 2018 - 12:58

    Linda:

    Fleur! Wat een spannend avontuur ga je tegemoet. Heel veel succes en plezier, leuk om je via deze website te kunnen volgen.
    Liefs, Linda

  • 25 April 2018 - 11:18

    Astrid:

    He lieve Fleur, wat een supergaaf vooruitzicht. Goed dat je dit gaat doen, natuurlijk volgen we je avontuur graag. Probeer nog even bij je binnen te lopen voor je vertrekt!

    Liefs,
    Astrid

  • 24 Juni 2018 - 10:31

    Wynout:

    Ha Fleur! Hoe is het nu daar? Hopelijk heb je het naar je zin daar en gaat het goed daar in Rubya!
    Groeten,
    Wynout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Fleur

Actief sinds 29 Juli 2010
Verslag gelezen: 1242
Totaal aantal bezoekers 27432

Voorgaande reizen:

02 Mei 2018 - 25 Oktober 2018

Tanzania

22 April 2018 - 25 Oktober 2018

Tanzania

17 September 2010 - 12 December 2010

Volunteering in Zuid-Afrika

Landen bezocht: