Hakuna Matata - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Fleur Stolk - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Fleur Stolk - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

13 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

– it means no worries, for the rest of your daaaaays…

Dag allemaal!

De tijd vliegt veel te snel om… Afgelopen zondag ben ik samen met Risette, Marine, Medelyn, Gina en Julie naar het Krugerpark geweest.

Om half 5 in de ochtend opgestaan. Het is nog pikkedonker, en buiten slaapt alles nog in de bush, behalve een aar krekels. Na eeen kop koffie/thee rijden we om 5 uur weg. Ian, de eigenaar van Daktari, rijdt ons busje. Het is heel gaaf dat hij mee was, want hij is vroeger head ranger geweest op een game reserve. Hij wist dus ontzettend veel te spotten en te vertellen. Bovendien was het heel relaxt dat hij de weg kende en heeft gereden, dus we zijn niet verdwaald en hadden alle tijd om goed te kijken en foto’s te maken.

Het is vanaf Daktari ongeveer anderhalf uur rijden naar het park. We mogen van Ian even slapen, maar als hij ziet dat iemand ook maar knippert in het park, moeten we voor hem een fles wiskey kopen. ;-) Ik heb geen probleem om wakker te blijven, ook niet tijdens de rit naar het Kruger. We rijden richting de Drakensberg is dat is prachtig. Ook zien we een waanzinning mooie zonsopgang, de zon is knal roze-rood en de lucht is violet-oranje.

Eenmaal in het park hebben we nog voor de lunchtijd de ‘big five’ gezien. Eerst de buffalo, die in een grote kudde liggen te herkauwen. Wist je trouwens dat de hersens van een buffel onder zijn ogen zitten? Niet veel later zijn we net op tijd om een luipaard te zijn in een droge rivierbedding. Vlak bij een waterhole zien we twee leeuwen, die met dikke volle buiken een ommetje maken, supergaaf. We spotten ook een kudde olifanten, die we later op de dag nog heel veel meer zullen zien, ook met kalveren in de kuddes. Ian rijdt ons ook door een gebied waar de neushoorns vaak te vinden zijn, en ja hoor: we zien maar liefst drie witte neushoorns! Ze staan vlak bij onze auto maar hebben het gelukkig te druk met eten, ze zijn fantastisch imposant.

De hele dag zien we ‘natuurlijk’ veel giraffes, zebra’s, impala’s, kudu’s, waterbucks, nijlpaarden, krokodillen, guinea fowls, gieren en viasarenden... Ook zien we een kudde van tien sabel antilopes, dat is heel bijzonder: het Krugerpark is zo groot als Wales (2 miljoen hectares!) en er zijn maar 200 sabel antilopes in het hele park. Ze hebben waanzinnig grote gekrulde horens, heel gaaf.

Er zijn een paar verharde wegen, maar de meeste zijn ‘dirtroads’. Je komt niet veel andere auto’s tegen, maar als er eentje stilstaat naast de weg, weet je dat daar ‘iets’ te zien moet zijn. Handig voor de toeristen zonder gids!

Speciaal voor mij (en pap!) zijn we nog ‘ omgereden’ naar een baobab-boom. Een kleintje helaas, maar toch heel tof! De stam ziet er echt uit als gesmolten was.

In de middag hebben we gelunched bij Olifants, een restaurant op de top van een klif met fantastisch uitzicht over de rivier, waarin olifanten (jawel) en nijlpaarden staan af te koelen. Het is inmiddels aardig warm (38 graden in de schaduw) dus als we weer in de auto stappen zien we de komende twee uur maar weinig wildlife. Fijn dat Ian bij ons is, hij weet toch nog dieren te zien (zoals een lilac-brested roller in de top van een boom naast de weg).

Tegen de avond worden de dieren weer actiever. Wel moeten we om 6 uur het park uit zijn, als je te laat bent worden er flinke boetes gegeven. We zijn gelukkig net op tijd. Ben echt superblij dat ik dit heb kunnen doen, het was zo gaaf en bovendien heeeel gezellig!

De groep kinderen van vorige week was fantastisch, iedereen heeft een heerlijke week gehad. Heb voor het eerst staan huilen de laatste avond toen ze alle vrijwilligers een knuffel kwamen geven voor het slapen gaan, eigenlijk alleen maar omdat het zo’n supergave week was geweest. Toen we de kinderen naar huis brachten hebben ze ook allemaal voluit zitten zingen in bus, zo gaaf.

In het weekend zijn we nog een keer uitgeweest naar Mahlahala. Dit keer niet met de bus, maar in de bakkie. Dat betekent: met z’n 8-en in de open laadbak staan, terwijl Ian over de over de dirtroads scheurt. Vooral terug is het supergaaf, als de hemel van horizon to horizon met sterren is bedekt.

Deze week hebben we een groep van acht jongens. Iedereen moest even wennen na al onze gemengde groepen van de afgelopen weken, maar het is echt een hele leuke en gezellige groep, ze praten veel en willen absoluut allemaal ‘cool’ zijn. Gisteren hebben we de dag eens afgesloten met marshmellows roosteren rond het kampvuur, dat kenden ze niet, was fantastisch.

Lesgeven blijft harstikke leuk, al was de wiskundeles die Risette en ik gisteren hebben gegeven wel een beetje rommelig omdat de ezel Eeyore steeds de klas binnen kwam lopen - en telkens terugkwam nadat ik hem eruit had geduwd. ;-)

Heel veel liefs uit de bush,

Xxx
Fleur

  • 13 Oktober 2010 - 09:19

    Nicole:

    ... ik begin me nu toch wel echt een beetje zorgen te maken: je komt toch wel weer naar huis he?
    X mam

  • 13 Oktober 2010 - 09:33

    Lisa:

    Wow big5 in 1 ochtend! Echt leuk om je verhalen te lezen, je maakt veel mee zeg! Ben wel benieuwd naar de foto's van de baobab boom en de sabel antilopes! ;-) Nog heel veel plezier daar! Geniet ervan! Liefs lisa

  • 13 Oktober 2010 - 09:33

    Lisa:

    Wow big5 in 1 ochtend! Echt leuk om je verhalen te lezen, je maakt veel mee zeg! Ben wel benieuwd naar de foto's van de baobab boom en de sabel antilopes! ;-) Nog heel veel plezier daar! Geniet ervan! Liefs lisa

  • 13 Oktober 2010 - 09:33

    Lisa:

    Sorry 2 keer op t knopje gedrukt :-P

  • 13 Oktober 2010 - 09:43

    Linda:

    Hoi Fleur
    Ik ben ook lid geworden van je nieuwsbrief want ik vind het super leuk om te lezen wat je meemaakt! Het klinkt echt gaaf, fijn dat je zo geniet daar. Echt een mooie combi van vrijwilligerswerk en mooie dingen zien.
    Veel plezier nog!
    Groetjes van je nicht

  • 13 Oktober 2010 - 09:48

    Judith:

    Halleluja, je hebt echt de tijd van je leven daar zo te horen! Ben super blij voor je, Fleur! Geniet er nog maar lekker van xx

  • 13 Oktober 2010 - 10:04

    T_Lia:

    HOI Fleur,wat een heerlijke week heb je weer gehad!wij zijn zondag ook op safari geweest in de beekse bergen en in gedachten waren wij in africa(haha)
    Ik ga eerst eens opzoeken wat eenlilac-brested en een baobab-boom is!!.Dank je voor de uitleg van de buffel(dat wist ik niet)Wel lachen met jullie ezeltje hoor(die wilde ook les hebben denk ik)haha.Dank je voor je mooi verslag,,das genieten,,!!!!xxxxLia en John

  • 13 Oktober 2010 - 10:09

    Conny:

    Met heel veel plezier lees ik je verslag!
    Geniet ervan want volgens mij vliegt de tijd.

    groetjes Conny

  • 13 Oktober 2010 - 13:18

    Fleur:

    Wow dit is niet normaal. Je struikelt gewoon over de olifanten! GEWELDIG FLEUR. Maar zoals je moeder al zegt: wel terugkomen hoor! xxxx

  • 13 Oktober 2010 - 13:18

    Marlien:

    He ik ben zo in de war van je super verhaal dat ik bij naam Fleur invul in plaats van Marlien!
    Haha.
    Ik wilde nog even zeggen dat ik me gewoon gelukkig ga voelen doordat jij zulke leuke dingen mee maakt! x

  • 13 Oktober 2010 - 13:37

    Marjo:

    Hoi Fleur,
    Wat een geweldige tijd heb je daar. Dit ga je je leven lang niet vergeten. We genieten van je verhalen. Veel plezier. Groeten, Rob en Marjo

  • 13 Oktober 2010 - 18:35

    Joyce:

    Hoi Fleur!
    Wat leuk dat je het zo gezellig hebt!
    Mijn moeder heeft het waarschijnlijk al verteld, maar in de herfstvakantie heb ik een springwedstrijd, en dan ga ik op Parel en dan spring ik 70 centimeter. Wat cool dat je tussen al die dieren zit en dat de ezel de klas in kwwam lopen! Haha!

    Xxxx Joyce.

  • 13 Oktober 2010 - 20:42

    Annika Sakkers:

    Wat een belevenis Fleur, ik kan me voorstellen dat je daar enorm van geniet. Je maakt toch zeker wel veel foto's he?

  • 14 Oktober 2010 - 12:46

    Oma.:

    Hoi Lieverd,
    Weer een ontroerend mooi verslag. Werkelijk wat maak jij een onge-
    looflijk mooie tijd mee.
    Evens is schattig Fleur, ben wel een beetje jaloers op jou en die kinderen waar je mee werkt zijn prachtig.
    Black is Beautiful toch!
    Trouwens jij ziet er ook stralend uit en dat maakt mij het meeste bij!
    Nog heel veel plezier dag lieve schat. Dikke XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.

  • 15 Oktober 2010 - 16:49

    T-lia:

    Hoi Fleur hier ben ik weer.,,mooi foto's!!!
    Ik heb nu de baobab-boom gev,(apenbroodboom)en ook die Lilac brested vogel(geweldig mooi!!)Ik moest wel lachen om dat verkeersbord,,drunken peapel crossing,maar het is wel triest he.!
    Tot de volgende mail,
    gr.en Hakuna Matata!!!xx

  • 17 Oktober 2010 - 15:01

    Suuz:

    Oh wat heerlijk om te lezen, dat reisverslag van jou! Je geniet met volle teugen en zo hoort het :). Xxx

  • 17 Oktober 2010 - 15:01

    Suuz:

    Oh wat heerlijk om te lezen, dat reisverslag van jou! Je geniet met volle teugen en zo hoort het :). Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Volunteering in Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

06 December 2010

Shosholoza!

21 November 2010

Chasing Tigers

05 November 2010

Whipalong

20 Oktober 2010

Tshukudu, Moholoholo & Blyde River Canyon!

13 Oktober 2010

Hakuna Matata
Fleur

Actief sinds 29 Juli 2010
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 27418

Voorgaande reizen:

02 Mei 2018 - 25 Oktober 2018

Tanzania

22 April 2018 - 25 Oktober 2018

Tanzania

17 September 2010 - 12 December 2010

Volunteering in Zuid-Afrika

Landen bezocht: