De eerste week Daktari - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Fleur Stolk - WaarBenJij.nu De eerste week Daktari - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Fleur Stolk - WaarBenJij.nu

De eerste week Daktari

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

26 September 2010 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Hoi allen!!

De eerste week zit er echt op inmiddels, wat is er al veel gebeurd! Aan de ene kant vliegt de tijd, aan de andere kant heb ik het idee dat ik al maanden weg ben... Misschien is dit verhaal dan ook een beetje warrig. ;)

Het lesgeven is fantastisch. Er was deze week een groep van 9 kinderen, 3 jongens en 6 meiden: Evans, Mike, Dam, Pretty, Mosa, Ogra, Caroline, Shantall en Sandra. Allemaal rond de 14 jaar.

Ik heb de eerste dagen vooral meegekeken met de lessen die de andere volunteers geven, maar er is zoveel individuele begeleiding nodig dat ik in principe gewoon meedraai. Ook wordt er veel 1-op-1 gewerkt en dat gaat me ook goed af. De verschillen in het niveau wat de kinderen hebben is echt enorm. Sommigen kunnen al prima hoofdrekenen en spreken goed Engels, anderen kunnen nauwelijks optellen en aftrekken. Toen ze aankwamen waren ze allemaal erg stil, maar aan het einde van de week praten ze erg veel. ;-)

De ochtend begint om 7 uur met de honden uitlaten en daarna de dieren van Daktari verzorgen. Dat doen we samen met de kinderen, dan kun je (zeker in het begin van de week) proberen om ze wat meer op hun gemak te stellen. Zo vond Caroline alle beesten vooral erg eng, dus dan is het aan de volunteers om daarmee te helpen.

Daarna om 9 uur ontbijt en rond 10 uur beginnen de lessen. We geven lessen in Egels, politeness (ze zeggen absoluut geen hello/please/thank you als ze hier komen), maths (simpele sommen voor de beginners, lastige en sudoku's voor de gevorderden). Sommige dingen doen we met de hele groep, andere dingen doen we dus 1-op-1 (de kinderen moeten bijvoorbeeld een presentatietje geven over een dier). Het was leuk dat ik dinsdag samen Shantall had geholpen met het voorbereiden van haar presentatie en dat ze de volgende vroeg of ik haar weer wilde helpen toen we een lastige tekst over job opportunities moesten doorlezen. Dat gaf mij ook even de bevestiging dat het wel goed gaat! Ook krijgen ze een lesje biologie, eerste hulp en aardrijkskunde en zijn er verschillende 'social talks' over environment, drugs and alcohol en ‘safe sex’. Die laatste twee heb ik samen met Marijn gedaan, was spannend maar heel leuk! De talk over drags and alcohol liep er trouwens op uit dat de kinderen heel veel vragen hadden over Nederland. Op de een of andere manier kwam het toen op “zingen” en liep erop uit dat alle kinderen een stukje gingen zingen/dansen. Pfft, echt zo onwijs goed allemaal! Allemaal super ritme gevoel en bijbehorende ‘moves’. Het voelt dan echt als een voorrecht om hier te zijn! 's Avonds wordt er steeds een spelletje gedaan, daar zijn ze allemaal bloedfanatiek in. Donderdag wordt de week voor de kinderen afgesloten met een kampvuur, dus dansen en muziek maken op de grote trom.

Wel zijn er soms dingen waardoor je je echt even helemaal in de war voelt. Zo vertelde een van de meiden tijdens de safe sex talk over de ‘ witchdoctors’ die hier ook zijn. Ze geloven dat die doktors door middel van spiegels kunnen zien wat ze thuis doe, en dat haar moeder was overleden omdat die dokters hadden gezien dat ze niet hard genoeg hadden gebeden... Dan voel je je toch echt heel machteloos.
Ook ben ik vrijdag meegegaan om de kinderen weer naar hun dorp te brengen. Waar in Nederland de ouders de kinderen die een week op schoolkamp zijn geweest zouden staan op te wachten, zetten we hier de kinderen op verschillende plekken af en lopen ze alleen naar huis.

Verder gebeurt er gewoon zoveel dat het lastig is om allemaal op te schrijven! De beestenboel is erg leuk, zoals Chico de bushbaby die al een paar keer ’s avonds even langs komt in onze slaapkamer, de fles geven aan Mixi de bushbuck (zooo lief!), Spikey de enorme porcupine die hier steeds landskomt, met de auto naar de leopard om eten te brengen... Van de week was er bovendien een ganet ontsnapt die zich bleek te hebben verstopt in het dak van onze rondavel. Hing er ineens een staart naar beneden van het dak terwijl ik stond te douchen...

’s Avonds is het pikkedonker en dan horen we vogels zoals de Fierynecked Knight Jar die een geluid maakt dat klinkt als 'oh looooord deliver us!'. En de Go Away-vogel die een geluid maakt dat klinkt als (jaja) 'Go away!'. De stuisvogels maken een heel diep 'woem woem woooooem' en er is natuurlijk het gegrom van de leopard.

Woensdag hebben we een wandeling gedaan met een tracker (kent sporen/planten) en de kinderen, We zijn naar Leopard's Rock geweest, zo'n twee uur lopen.l Het was erg leuk om wat van de bush te leren. Op de Rock wilden alle kinderen ook echt met alle volunteers op de foto (we praten hier alleen maar Engels, ik merk het aan m'n schrijfstijl), dat was erg leuk en leverde natuurlijk ook erg leuke foto’s op (zie vorige verslag!!!)

Dit weekend is er een familie op bezoek en ook nog vrienden van Kirsten, dus het is erg druk maar wel heel gezellig. Gisteren zijn we met z’n allen naar Hoedspruit geweest om eten te kopen voor komende week, en zijn we wezen lunchen bij de Three Bridges, een supermooie plek. Onderweg de eerste Cheetah in het wild gezien... Wat was hij mooooi!! Ook nog steenbokken, giraffes, bavianen en impalas gezien, ik kan niet wachten om naar het Kruger te gaan!
In de avond met z’n allen en wat te drinken naar Leopard’s Rock om de zon te zien ondergaan – maar helaas waren we er net te laat. Volgende keer beter, het mocht de pret niet drukken.

Inmiddels zijn Ian en Michele, de eigenaars van Daktari, terug van hun vakantie. Dat was even wennen, maar het zijn hele leuke mensen. Helaaas betekent dat wel dat er afscheid moet worden genomen van Sonja en James die hier de afgelopen tijd hebben opgepast... Vanmiddag gaan we nog wel naar het feestje van Sonja’s dochter, dus dat wordt leuk. :) Aangezien we zo weg gaan, volgen de foto's later!

Heel veel liefs,
Fleur

• 26 September 2010 - 12:22

Lisa:

Hey Fleur!
    Wat leuk om al die verhalen te horen, je hebt al veel meegemaakt! En je verhaal is nog best gestructureerd hoor met zoveel indrukken ;-)
    Eerst Paula die naar Zuid Afrika ging en nu ben jij daar, door al die verhalen krijg ik ook Afrika kriebels! ;-) Heel veel plezier!
    Liefs Lisa

• 26 September 2010 - 12:57

Ingrid Van Dam:

hallo Fleur,
    Wat leuk om je verslag te lezen; wat een ervaring, geweldig! geniet er maar van. je begrijpt dat ik me nu nog meer kan inleven in onze reis naar ZA over 2 weken.

groetjes en een knuffel van Lola, Joelle en Zjadore.

• 26 September 2010 - 17:12

Annika Sakkers:

Hoi Fleur,echt leuk om zo mee te kunnen lezen wat je daar allemaal beleeft. Wat zul jij een schat aan ervaringen opdoen daar. Geniet ervan!

• 26 September 2010 - 19:02

Fabian:

Ha Fleur,
    Je weet wel veel ervaringen in 1 weekje te proppen, zeg. Klinkt allemaal erg goed. Jaloers!

• 27 September 2010 - 08:53

Tante Lia:

Hoi lieve Fleur,wij genieten zo van jou verslag en wat een leuke foto's! Nu hebben wij echt het gevoel dat we bij jou op bezoek zijn!!!
    Liefs en groetjes aan je vrienden daar.xxxxx L&J

• 29 September 2010 - 18:31

Astrid:

Hi Fleur, van Nicole kreeg ik de link van je reisverslag door. Wat schrijf je leuk en levendig, op deze manier is het echt goed te volgen. Gaaf ook de foto's, ga zeker met de meiden er nog even naar kijken.

Geniet in het Afrikaanse,

groetjes
    Astrid

• 04 Oktober 2010 - 21:01

Evelien:

Oehh Fleur wat ziet dat er allemaal leuk uit! Verheug me op je nieuwe verhaal.
    xxx

• 04 Oktober 2010 - 22:20

Jetske:

Wauw! Dat klinkt echt super gaaf/indrukwekkend/vermoeiend/gaaf/interessant/jaloersmakend/gaaf!

• 05 Oktober 2010 - 13:43

Miriam:

Fleur!
    Wat een leuke verhalen, mooie foto's en grappige beesten.. Ik ben zo jaloers...
    Geniet er van, blijf vooral berichtjes posten en vergeet ons in het natte Utrecht niet..

Liefs Miriam